Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii im. prof. Zbigniewa Religi
ul. Wolności 345a, 41-800 Zabrze

Koncerty

XVII koncert "Serce za serce"

22 listopada, godz. 19.00, Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu.

 

Po raz XVII Fundacja Rozwoju Kardiochirurgii wręczyła swoim najhojniejszym sprzymierzeńcom srebrną statuetkę „Oskara Serca”, zaprojektowaną przez słynnego rzeźbiarza, profesora Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie-Bronisława Chromego. Ceremonia oprawiona była występem artystów Opery Śląskiej. Na scenie Domu Muzyki i Tańca wystąpili soliści: Joanna Kściuczyk-Jędrusik (sopran), Leokadia Duży (sopran), Nina Nowak (mezzosopran), Dawid Różański (tenor), Jarosław Kitala (baryton), 34. osobowy chór, 15. osobowy balet oraz 55. osobowa orkiestra pod batutą Krzysztofa Dziewięckiego. Na bogaty repertuar wieczoru złożyły się znane i lubiane utwory operowe, operetkowe  i musicalowe. Galę „Serce za serce” poprowadzili Joanna Kściuczyk – Jędrusik, Jacenty Jędrusik i Piotr Karmański

  

 Laureaci Oskara Serca’2008  wyłonieni decyzją

                          Rady Fundacji:

* Eko-Holding S.A. we Wrocławiu 

* Inter Car Zabrze

* Regionalna Izba Przemysłowo – Handlowa w Gliwicach

* Suempol Sp. z o.o. w  Bielsku Podlaskim

* Węglokoks S.A. w Katowicach
 

Koncertowi „Serce za serce” towarzyszyła wystawa prac uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Sztuk Pięknych oraz Liceum Plastycznego w Zabrzu, zatytułowana  „Twarze Fundacji”.  Ekspozycja ukazała fotograficzne portrety 25 osób związanych z Fundacją Rozwoju Kardiochirurgii – jej pracowników i współpracowników.

Patronat honorowy:

 

 
 
 

  Marszałek Województwa Śląskiego - Bogusław Śmigielski
Prezydent Mista Zabrze - Małgorzata Mańka Szulik

 

Sponsorzy koncertu:

 

 
 

Zabrzański Urząd Miejski włączył się w organizację XVII koncertu "SERCE ZA SERCE", pokrywając koszty wynajęcia i obsługi Domu Muzyki i Tańca.

Urząd Miejski w Zabrzu
ul. Powstańców Śląskich 5-7
41-800 Zabrze
tel. (48 32) 373 33 00 (centrala)
fax (48 32) 373 33 99
e-mail: umz@um.zabrze.pl,  www.um.zabrze.pl

 

Patroni medialni:

Opera Śląska za datę inaugurującą działalność Opery przyjmuje się 14 czerwca 1945 roku, dzień wystawienia „Halki” - pierwszego przedstawienia operowego w powojennej Polsce. Twórcą Opery Śląskiej był światowej sławy artysta – Adam Didur. W kolejnych latach teatr bytomski zyskał opinię pierwszej sceny operowej w kraju oraz tytuł „kuźni talentów”. W Bytomiu debiutowali m.in.: Bogdan Paprocki, Romuald Tesarowicz, Anna Lorenc, Jolanta Wrożyna, Wiesław Ochman (także jako reżyser). Opera Śląska jako pierwsza dokonała bezpośredniej transmisji radiowej spektaklu „Halka” w Święta Bożego Narodzenia 1945 r. Również jako pierwszy polski teatr została uhonorowana „Złotą Płytą”, a potem „Platynową Płytą” (15.03.2003r.) za nagranie opery Giuseppe Verdiego „Nabucco” na CD. Od początków swojej działalności zespół Opery podejmował się występów w objeździe, zgodnie z ideą twórcy, by upowszechniać sztukę operową w terenie. Mapa podróży po Polsce powiększa się o coraz to nowe adresy. Liczba spektakli granych poza siedzibą wzrosła w ciągu 10 lat o ponad 15 tysięcy. Opera Śląska to również pierwszy teatr, który wystąpił ze swoim spektaklem za granicą, wliczając w to pionierski występ na kontynencie amerykańskim. Szczególną renomą cieszy się w Niemczech, Holandii, i Portugalii. Artyści teatru kilkakrotnie występowali w Berlinie – w sali Filharmoników im. Herberta von Karajana oraz w Konzerthausie. Często są gośćmi Filharmonii Monachijskiej. Dorobek bytomskiej Opery to ponad 250 premier oper, operetek i baletów, w tym wiele pozycji prapremierowych. W repertuarze bieżącym utrzymuje się ok. 30 tytułów. Od 1988 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym Opery Śląskiej jest Tadeusz Serafin, który w dorobku posiada liczne realizacje oper, operetek i baletów pod własnym kierownictwem muzycznym. 15 stycznia 2005 roku otrzymał „Złoty Laur Umiejętności i Kompetencji” w kategorii: instytucja i twórca kultury, 9 maja 2006 r Bytomską Nagrodę Europejską
 

 
 
Leokadia Duży
Leokadia Duży - sopran

 

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach. Dyplom w klasie doc. Ireny Lewińskiej w 1989 r. Solistka Opery Śląskiej w Bytomiu od
1989r. Współpraca z Operetką Warszawską, Filharmonią Śląską, Filharmonią Opolską w Opolu, Filharmonią

Zielonogórską, Filharmonią Zabrzańską, Filharmoniami w Jeleniej Górze i Toruniu oraz instytucjami organizującymi koncerty na terenie całego kraju. Wielokrotnie występowała w Niemczech i Holandii. Występy w spektaklach Opery Śląskiej m.in. w rolach : Adeli – „Zemsta nietoperza”, Paminy -„Czarodziejski flet”, Frasquity – „Carmen”, Despiny – „Cosi fan tutte”, Zerliny – „Don Giovanni”, Adiny – „Napój miłosny”, Fiodora – „Borys Godunow”, Maszy – „Carewicz”, Walentyny – „Wesoła wdówka’, Arseny – „Baron cygański”. Amora - „Orfeusz i Eurydyka”.
 
 
 
 
Joanna Kściuczyk-Jędrusik, sopran

 

 Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku . Debiutowała w Düsseldorfie partią Paminy w „Czarodziejskim flecie” .Od 1992 roku solistka Opery Śląskiej. W repertuarze scenicznym m.in.: Donna Anna – „Don Giovanni”, Tatiana – „Eugeniusz Oniegin”, „Madama Butterfly” – rola tytułowa, Nedda – „Pajace”, Wenus – „Tannhäuser”, Maryna – „Borys Godunow”, Mimi – „Cyganeria”, Boulotte – „Rycerz Sinobrody”, „Halka” – rola tytułowa, Sylwia – „Księżniczka czardasza”, Rozalina – „Zemsta nietoperza”, Sonia – „Carewicz” oraz role tytułowe  

Joanna Kściuczyk-Jędrusik
w „Hrabinie Maricy” i „Wesołej wdówce”. Udział w tournee zagranicznych w Niemczech, Włoszech, Holandii, Belgii i Luksemburgu. Laureatka nagrody Wojewody Śląskiego dla młodych twórców.
 
 
 
 
Nina Nowak
Nina Nowak, mezzosopran

 

 Absolwentka wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie śpiewu Prof. Michaliny Growiec. Po studiach wyjechała do USA, gdzie w 1996 r. uzyskała stypendium NASA w Teksasie na Uniwersytet w Houston w klasie Prof. Deborah Harrey. W 1997 roku rozpoczęła współpracę z Houston Chamber Orchestra oraz Dallas Symphony Orchestra.

Z tą ostatnią, pod dyrekcją M. Tilsona Thomasa, odbyła serię koncertów w Arizonie, Chile i Argentynie z prestiżowym występem kończącym tournée w Mexico City Concert Hall. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich u Prof. S. Vittuciego w Konserwatorium Wiedeńskim oraz u Prof. N. Mackie’ego w Royal Music Academy w Londynie. Specjalizuje się głównie w dziełach oratoryjno – kantatowych, symfonicznych oraz operowych. Wykonuje msze, pasje i kantaty Bacha, dzieła, Scarlattiego, Monteverdiego, Vivaldiego, Haendla, Haydna, Mozarta, Dvoraka, Szymanowskiego, Prokofiewa, Ravela, Verdiego.Od 2004 r. współpracuje z najwybitniejszym polskim kompozytorem Krzysztofem Pendereckim. Z dużym powodzeniem wykonuje repertuar musicalowy i muzykę filmową. W 2002 r. otrzymała nagrodę specjalną od Texas Union JBM za najpiękniejsze wykonanie przebojów musicalowych (Evita, West Side Story, Jesus Christ Superstar, Cats) z Houston Symphony Orchestra na International Broadway Musicals Festival w Los Angeles. Występuje z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami. W tym roku podpisała kontrakt z londyńską agencją Dyfel Management i wytwórnią Sony Music na nagranie Carmen z Lyric Opera House w Chicago oraz z English Symphony pod batutą Williama Boughtona. ONZ wyróżniło Ninę Nowak nagrodą specjalną za jej działalność charytatywną.
 
 
 
 
Jarosław Kitala, baryton

 

Ur. w 1984 r. w Chorzowie. Od roku 2003 jest studentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. J. Ballarina. Wcześniej kształcił się pod kierunkiem Kaługi Kałudowa. Jako solista występował

Jarosław Kitala
z zespołami Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak–Myrczek oraz Concerto Polacco pod dyrekcją Marka Toporowskiego. Wziął udział w Festiwalach muzycznych Alkagran w Czechowicach – Dziedzicach oraz w Festiwalu Wirtuozerii i Żartu Muzycznego w Nowym Sączu. Jego repertuar obejmuje lirykę wokalną, arie operowe i oratoryjne, m.in. „Juliusz Cezar” G. F. Haendla, „Wesele Figara” W. A. Mozarta, „Requiem” W. A. Mozarta, „Oratorium na Boże Narodzenie” J. S. Bacha, „Mesjasz” G. F. Händla. Jest laureatem I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina we Vrable na Słowacji; I nagrody na Konkursie w Stouawie w Czechach oraz II nagrody i nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. W roku 2008 zdobył II miejsce w II Międzynarodowym Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Operze Śląskiej.
 
 
 
 
Dawid Różański
Dawid Różański, tenor

 

Absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. M. Witkiewicza. Na III roku studiów wystąpił w transmitowanym przez TVP koncercie karnawałowym w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego. Następnie debiutował rolą Kamila w akademickim spektaklu „Wesoła wdówka” Franciszka Lehara na scenie Opery Nova. W roku 2006 na deskach bydgoskiej Opery Kameralnej odtwarzał postać Vaudemonta w „Jolancie” Piotra Czajkowskiego, a w

2007 roku na scenie Opery Nova „Tamina” w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta. W 2008 roku na scenie Opery Nova kreował partię Stefana w operze „Straszny dwór” St. Moniuszki, która była jednocześnie jego rolą Kamila w akademickim spektaklu „Wesoła wdówka” Franciszka Lehara na scenie Opery Nova. W roku 2006 na deskach bydgoskiej Opery Kameralnej odtwarzał postać Vaudemonta w „Jolancie” Piotra Czajkowskiego, a w 2007 roku na scenie Opery Nova „Tamina” w „Czarodziejskim flecie” W.A. Mozarta. W 2008 roku na scenie Opery Nova kreował partię Stefana w operze „Straszny dwór” St. Moniuszki, która była jednocześnie jego rolą dyplomową. Brał udział w kursach mistrzowskich m.in. prof. Hanny Chojnackiej, Teresy Żylis – Gara, Heleny Łazarskiej oraz w międzynarodowych warsztatach wokalnych „Vocalissimo: The Glory of Human Voice” we Florencji. Zdobywca III miejsca w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Dusznikach-Zdroju w kategorii operowej; Złotego Słowika IV Festiwalu Wokalnego BelCanto w Nałęczowie; nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2006); prywatnej nagrody maestry Heleny Łazarskiej; stypendium Yamaha Music Foundation of Europe; wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu; Nagrody Teresy Superson - Dyrektora Opery Na Zamku „Dla Wielce Obiecującego Talentu Wokalnego” (2007). Okazjonalnie współpracuje z Filharmonią Pomorską, występował w Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie. Od 2006 r. współpracuje z Mazowieckim Teatrem Muzycznym Operetka w Warszawie, z Lubelską Orkiestrą Kameralną i Operą Nova, a od 2007 r. z Operą Śląską w Bytomiu. Reprezentuje młode pokolenie śpiewaków na koncertach Trzech Tenorów.
 
 
 
 
Krzysztof Dziewięcki, dyrygent

Urodził się w 1955 roku w Katowicach i tu kształcił się jako muzyk. W latach 1972-78 przebywał we Francji, gdzie ukończył teorię muzyki w Konserwatorium Paryskim /uwieńczone I nagrodą/, dyrygenturę w klasie profesora Pierre Dervaux w Ecole Normale de Musique i skrzypce w Konserwatorium Regionalnym w Boulogne-Billancourt. Ukończył także studia uniwersyteckie z zakresu literatury i sztuki na Uniwersytecie w Sorbonie. W roku 1981 uzyskał dyplom Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza.

Krzysztof Dziewięcki
Uczestniczył w kursach mistrzowskich /prof. Samogyi, Ferrara, Osterreicher, Porcelijn/ i otrzymał kilkakrotnie stypendia zagraniczne. Jako dyrygent debiutował w Sali Gaveau w Paryżu w roku 1976. Kierował jako dyrektor artystyczny m.in. Wielkopolską Orkiestrą Symfoniczną /1982-86/ i Państwową Filharmonią w Olsztynie /1986-1991/. Współpracował jako dyrygent z Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim w Poznaniu, Operą Wrocławską /w latach 1986-1996/ i z większością polskich orkiestr symfonicznych i kameralnych. Był członkiem Dokonał wielu premierowych nagrań archiwalnych muzyki polskiej z czołowymi orkiestrami PR i TV /w tym Moniuszki, Nowowiejskiego, Kurpińskiego, Gablenza/. Zorkiestrował m.in. utwory Bizeta, Berlioza, Brahmsa, Faure, Gablenza, Kurpińskiego, Berlina, Kreislera, Hertla, Adama, Schuberta, Mozarta. Jest autorem wielu opracowań muzycznych. Jako dyrygent występował w wielu krajach, w tym we Włoszech, Rosji, Chile, Maroku, Japonii, Szwecji, Holandii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, na Łotwie, Ukrainie, Węgrzech, w Austrii, Rumunii, w Kanadzie i USA (m.in. Nowy Jork-Broadway). Dyrygował koncertami na licznych festiwalach, m.in. Poznańska Wiosna Muzyczna, iędzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, Festiwal Muzyczny w Cheverny we Francji, Dni Muzyki im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, Festiwal Viva il canto w Cieszynie, Festiwal Ars Chori w Częstochowie, Międzynarodowe Festiwale w Asyżu, w Galicji w Hiszpanii, w Królewcu, w Rabacie w Maroku, Letni Festiwal w Paryżu, w Strażnicach w Czechach. Występował w Polskim Radiu i Telewizji, Telewizji Rosyjskiej i Włoskiej. Przygotował premiery m.in. Czarodziejskiego fletu /Opera Wrocławska/, Copelii, Księżniczki Czardasza, Czaru Straussa, Córki źle strzeżonej, Don Kichota /Opera Śląska/.
 
 
 
 
Monika Siecińska-Jaworowska Prezes Zarządu "SUEMPOL" Sp. z o.o.
Krzysztof Kruszelnicki - Wiceprezes Zarządu "EkoHolding" SA
Wiktor Pawlik - Prezes "Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej" w Gliwicach
Piotr Kozioł - Prezes Zarządu "Węglokoks" SA
Mateusz Łopatko - Laureat Medalu
Joanna Kościuczyk-Jędrusik i Jacenty Jędrusik
Leokadia Duży-sopran
Joanna Kściuczyk-Jędrusik - sopran
Jarosław Kitala - baryton
Dawid Różański - tenor
Nina Nowak-mezzosopran
Balet Opery Śląskiej w Bytomiu
Chór

Sponsorzy Fundacji

<
>
zobacz wszystkich sponsorów